Mihin mekaanikkoja oikein tarvitaan rallikisoissa?

Rallimaailmassa on monenlaisia tehtäviä. Niitä tehdään ennen kisoja, kisojen aikana ja lähes koko ajan, kun valmistaudutaan tuleviin rallikisoihin. Yksi erittäin tärkeä tehtävä on mekaanikon työtehtävät. Tehtävä on hyvin monipuolinen ja se vaatii alan koulutuksen. Jos mekaanikko ei pärjää työssään niin se voi pilata koko rallikuskin kisan. Jos auto ei toimi niin kuin pitää niin ajokaan ei tietysti onnistu. Ralliauto voi hajota kokonaan kesken kisan. Mekaanikolla on siis tärkeä työ rallikisassa, mutta harva tietää heistä nimeä ja muita tietoja kuten kuskista.

Mitä mekaanikon pitää tietää juuri ralliautoista?

Ralliauto ei ole samanlainen kuin normaali henkilöauto. Jos on mekaanikko juuri rallikisoissa, niin pitää perehtyä juuri ralliautoihin. Niiden koneista pitää tietää kaikki. Ralliautoissa on erityistä elektroniikkaa, josta pitää opiskella myös. Ralliautoissa on erikoisia materiaaleja ja jos autoon tulee vaikkapa metallivaurioita, niin niitä pitää osata käsitellä ja analysoida.

Mekaanikkojen tulee myös osata käsitellä työkoneita, joita hyödynnetään kisoissa. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset tunkit, pulttipyssyt, mahdollisesti voimakkaat sähkövinssit ja paineilmalaitteet. Mutta näiden käytön opiskelu kuuluu luonnollisesti mekaanikon koulutukseen.

Vinkki! Mekaanikoksi voit opiskella myös aikuiskoulutuskeskuksessa: http://www.kvlakk.fi/fi/koulutustarjonta/ajoneuvot/motorsportmekaanikko#.WCml23dDx0I

Auton huoltaminen ennen kisoja

Ralliauton pitää tietysti olla huippukunnossa ennen kisoja. Kun auto laitetaan kuntoon, niin mekaanikko tuskin tekee sitä aina yksin. Yhdellä ralliautolla voi olla monta mekaanikko. Koska heidän kanssaan tehdään yhteistyötä, niin mekaanikon pitää olla luonteeltaan sellainen, että pärjää muiden kanssa. On hyvä siis osata kommunikoida selkeästi. Mekaanikolla täytyy olla oikea asenne tehtävään ja todella kiinnostunut alasta. Ala on hyvin hektistä ja siinä matkustetaan paljon. Kaikkeen tähän pitää olla valmis.

Autosta huolehtiminen kisan aikana

Jos ralliautoon tulee jokin vaurio kisan aikana, niin mekaanikon pitää osata antaa autolle heti ensiapua. Auto pitää saada takaisin kisaan nopeasti ja siten että se toimii varmasti niin kuin pitää. Mekaanikon pitää olla oikeassa paikassa eli jos autoa pitää huoltaa kisan aikana, niin ei ole aikaa odotella mekaanikon saapumista. Moni kisa käydään ulkomailla ja auton kuski ei aina välttämättä ole samasta maasta kotoisin kuin mekaanikko. Siksi mekaanikon on hyvä osata puhua hyvin ainakin englantia. Sillä pärjää monessa maassa ja ralliauton kuskeja pitää ymmärtää aina hyvin. Kuski osaa kertoa mitä autolle on tapahtunut kisassa, kun se ei toimi niin kuin pitää.

Kisan aikana erikoiskokeiden välissä on aikaa, jolloin ralliautoa huolletaan. ne suoritetaan määrätyillä alueilla esimerkiksi isoilla piha-alueilla. Sen aikana autoa säädetään ja korjataan, jos autoon on tullut erikoiskokeiden aikana jotain vaurioita. Mekaanikko ei tee tätä yksin vaan kokonainen varikkohenkilökunta. Siihen kuuluu mekaanikkojen lisäksi esimerkiksi insinöörejä. Tässä vaiheessa on todella tärkeää, että mekaanikko osaa toimia ryhmässä ja ymmärtää muita varikkohenkilökunnan jäseniä. Mikään ei saa mennä tässä vaiheessa pieleen ja mekaanikon on osattava korjata ralliauton mahdolliset vauriot, jos sellaisia löydetään yhdessä.

Mekaanikon pitää siis tarkistaa ralliauton kunto ennen kisaa ja kisan aikana. Tietysti sitten kun kisa on ohi, niin on hyvä tarkistaa auton kunto myös. Jos näin ei tee niin voi tulla jokin suurempi vahinko, kun kuluu liikaa aikaa.

Mekaanikon hyviä ominaisuuksia on myös se että hän on aidosti kiinnostunut lajista. Moni mekaanikko saattaa ajaa myös itse ralliautoa, ainakin harrastuksena. Tällä tavalla mekaanikon on helpompi selvittää toimiiko ralliauto kuten pitää. Ei tarvitse ihan kaikkea kysyä kuskilta.

Mekaanikon tehtävä ei ole mitään helppoa ja kuka tahansa ei siihen voi alkaa. Pitää tietää paljon autoista, osata puhua kieliä ja olla hyvin motivoitunut alalle. Kotoakin joutuu olemaan paljon poissa eli täytyy pitää matkustelusta.

Tutustu huolellisesti mekaanikon työhön, mikäli sitä harkitset vakavasti. Työ on rankkaa, mutta varmasti myös palkitsevaa.( http://www.nesterallyfinland.fi/ralli/uutiset/mekaanikot-raskaan-tyon-raatajat/)